تأثیر عملی قوانین بر شریعت اسلامی
پس از جایگزینی قوانین اروپایی در كشورهای اسلامی همه جا برای اجرای این قوانین دادگاههای ویژهای تشكیل یافت، و قاضیان اروپایی بودند و برای اجرای مواد آن مأمور گشتند و این دادگاهها در همه امور بشر قضاوت میكردند، بنابراین نظام اسلامی از صحنه عمل بیرون شد، زیرا كه مسئولین دادگاهها فقط قوانین ساختگی وارده از اروپا را اجرا میكردند.
و همچنین وزارت آموزش و پرورش برای تدریس این قوانین، مدارس خاصی را تأسیس نمود و نظام اسلامی را در تمام مسائل زندگی غیر از مواردی بسیار نادر همچون وقف نادیده گرفت و تدریس نكرد.
این طرح اسف بار باعث شد كه تقریباً تمام قانون دانان جدید از نظام اسلامی بیخبر و ناآگاه شوند و با كمال تأسف از نظامی كه دولتهای اسلامی معتقد آن بودند بیاطلاع و ناآگاه ماندند و به همین علت بود كه نصوص شریعت اسلامی را طبق قوانین ساختگی و خلاف دستورات اصیل اسلامی تفسیر نمودند.
بطور مثال مشاهده میكنیم كه قانون مجازات مصری صریحاً و آشكار میگوید: «قانون مجازات در همه احوال و برای همه مردم باید طبق نظام اسلام صورت گیرد» اما علیرغم این نص صریح چون مفسرین قانون مصری دستورات اسلامی را نخوانده بودند و فقط قانون فرانسه را خوانده بودند مجبور شدند تا در وضع و توجیه و تفسیر این قوانین از روش مفسرین قوانین فرانسوی تقلید و پیروی نمایند، خلاصه اینكه آنها شریعت و نظام اسلامی را نخوانده و مطالب آن را درك نكرده بودند، و ثانیاً آنان از آراء و افكار اروپاییان و خصوصاً فرانسویان تقلید كردند و در مورد آنچه كه آنان حلال یا حرام میپنداشتند هم صدا شدند در حالیكه مفسران اروپایی از طبیعت نظام اسلامی هیچگونه اطلاع و آگاهی نداشته بودند.
تأثیر نظری قوانین ساختگی بر شریعت اسلامی
اگرچه اجرای قوانین ساختگی عملاً باعث تعطیل قوانین اسلامی شده است اما از ناحیه ی نظری هیچگونه تأثیری بر نظام اسلامی نداشته و ندارند، زیرا كه تمام نصوص اسلامی موجود و محفوظند طبق خواست شریعت اسلامی و قوانین ساختگی اجرای دستورات آن در تمام مسائل زندگی واجب و لازم است، زیرا كه قاعده اساسی در شریعت اسلامی و قوانین ساختگی این است كه، هیچ نظام و قانونی منسوخ نمیگردد مگر آنكه لغو دستورات آن از جانب نظام نیرومندتری صادر گردد، در حالیكه نظام اسلام از قرآن و سنت پیامبر اسلام سرچشمه میگیرد، قرآن تكمیل شده و پیامبر(ص) وفات كرده، بنابراین راهی برای لغو (نسخ) قوانین اسلامی وجود ندارد.
ممكن است بگویید كه: أولی الأمر میتواند قوانین اسلامی را تغییر دهد اما این هم ممكن نیست زیرا كه آنان واضع قانون اسلامی نیستند بلكه مجری آنند و قانون اسلامی از سوی خداوند و پیامبر اسلام(ص) وضع میشود بنابراین پس از رحلت پیامبر اسلام و منقطع شدن وحی، نظام اسلام برای همیشه تكمیل گشته است.
حكم تعارض قوانین با شریعت اسلامی
هنگامیكه قوانین ساختگی با قوانین اسلامی تعارض پیدا كند به سه علت واجب و ضروری است كه قوانین اسلامی را ترجیح داد.
اولاً: برای اینكه نظام اسلامی برای همیشه و غیر قابل تبدیل و تغییر است و اما قوانین ساختگی تغییر میپذیرند.
ثانیاً: اقتضای ذاتی نظام اسلام است و هر نظامی را كه با مبادی و اصول آن مخالف باشد آن نظام را باطل و پیروی از آن را حرام میداند، بنابراین قانونی كه خلاف اسلام باشد مطلقاً باطل و مردود است.
ثالثاً: قانونی كه مخالف اسلام باشد، از وظیفه خود خارج میگردد و هنگامیكه از قانونی بودن خارج شد محل و جای دیگری برای وجودش باقی نمیماند. و این نیز ویژگی قوانین ساختگی هم هست.
ادامه دارد …
برگرفته از کتاب : اسلام در زندان دوستان نادان و علمای ناتوان
مؤلف: عبدالقادر عوده
مترجم: عبدالرحمن اللهوردی
تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 298 تاريخ : پنجشنبه 4 شهريور 1395 ساعت: 20:32