بازگشایی مسجد فرهادیه بوسنی و هرزگوین با حضور داود اوغلو
نخستوزیر ترکیه طی مراسمی مسجد فرهادیه در بوسنی و هرزگوین که توسط آژانس توسعه و همکاری ترکیه بازسازی شده است را افتتاح کرد.
مسجد فرهادیه یکی از قدیمیترین مساجد بوسنی است که در طی جنگ ۱۹۹۳ در این کشور با کار گذاشتن دینامیت در داخل آن توسط صربها تخریب شده بود، امروز پس از ۲۳ سال با اتمام بازسازی و مرمت از سوی آژانس توسعه و همکاری ترکیه «تیکا» با حضور احمد داود اوغلو نخستوزیر ترکیه، محمد گورمز رئیس اداره امور دینی ترکیه و بکیر عزت بگوویچ رهبر شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در شهر بانیا لوکا، دومین شهر بزرگ این کشور بازگشایی شد.
داوداوغلو طی سخنانی در مراسم بازگشایی این مسجد ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در بوسنی و دیدارش با مردم این کشور، اظهار داشت، حضور در مراسم بازگشایی این مسجد یکی از بزرگترین لذتهای زندگیم است و مطمئن باشید که این منظره روح علی عزت بگوویچ را شاد کرده است.
وی ضمن یادآوری اینکه او سال ۲۰۱۱ در دوران وزیر خارجه بودنش به شهر بانیا لوکا سفر کرده و برای اتمام بازسایی این مسجد به مسئولین دستورات لازم را صادر کرده بود، گفت: “الحمدلله امروز شاهد بازگشایی این مسجد شدیم. از همه کسانی که در بازسازی و مرمت این مسجد سهم دارند سپاسگزارم”.
مسجد فرهادیه سال ۱۵۷۹ در دوره حکومت عثمانی از سوی فرهاد پاشا حاکم بوسنی بنا شد و یکی از بزرگترین دستاوردهای معماری اسلامی در اروپا در نظر گرفته میشود. با این حال در جنگ بوسنی و هرزگوین این مسجد تاریخی توسط نظامیان صرب تخریب شد.
نخستین پروژه بازسازی این مسجد سال ۲۰۰۱ توسط اتحادیه اسلامی بوسنی آغاز شد، اما به دلیل کمبود منابع و امکانات متوقف شد. آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه سال ۲۰۱۴ با سفر داووداوغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه به بانیا لوکا و با دستور وی پروژه بازسازی و مرمت این مسجد را بر عهده گرفت.
گفتنی است که در طی جنگ بوسنی صدها مسجد، عبادتگاه، مرکز آموزس قرآن کریم، آرامگاه و اثر تاریخی و دینی مسلمانان این کشور توسط صربها تخریب شدند.
منبع : آناتولی
تابش...
ما را در سایت تابش دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: علی تابش بازدید: 273 تاريخ: يکشنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:16