مطالبات فرهنگیان در جیب بانکها

خرید بک لینک

در لایحه بودجه سال ۹۴ دولت، که مجلس آن را تصویب کرده است، تبصرهای مبنی بر (تبصره ۲۴) وجود دارد که در آن آمده است، «شرکتهای دولتی سودده و بانکهای دولتی موظفند به ترتیب یک درصد و دو درصد از هزینههای خود را با تأکید بر هزینههای اداری و عمومی صرفه جویی کنند. درآمد حاصله از ۵۰ درصد سود ویژه و یک دوازدهم مالیات ماهانه شرکتها و بانکهای مزبور به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد ریال پس از واریز به خزانه متناسب با وصولی از محل ردیف ۱۴۹-۵۳۰۰۰۰ در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد تا در امور مربوط به پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه شود».

به نظر میرسد شرکتهای دولتی در سال ۹۴ علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی به این بند تبصره از قانون خود را ملزم ندانستهاند و مبلغی از این محل به وزارت آموزش و پرورش پرداخت نکردهاند.

البته محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تاریخ ۲۵ مردادماه سال جاری نامهای را به وزیر اقتصاد ارسال و لیست شرکتهایی که باید مبالغی را از محل تبصره ۲۴ بودجه به آموزش و پرورش پرداخت کنند، معرفی و از وزیر اقتصاد خواست تا این موضوع را پیگیری کند.

به نظر میرسد مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش برای ۹۰ شرکت دولتی چندان از اهمیت خاصی برخوردار نیست و توجه به مصوبه دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی ندارند. ضمن اینکه مبالغی که همین ۹۰ شرکت دولتی از محل صرفه جویی باید به آموزش و پرورش بدهند، هزاران میلیارد تومان میشود.

در این بین ۸ بانک دولتی در لیست ۹۰ شرکت دولتی وجود دارند که باید از همان محل تبصره ۲۴ صرفه جوییهایی که انجام میشود به حساب وزارت آموزش و پرورش واریز شود.

درآمد حاصل از صرفه جویی بانکهای دولتی که همان ۵۰ درصد سود ویژه ردیف درآمدی آنها هستند، به شرح ذیل است:

بانک کشاورزی ایران ۶۷۳.۳۰۲ میلیون ریال

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۲۸۴.۱۸۷ میلیون ریال

بانک مسکن ۱.۳۱۵.۹۵۵ میلیون ریال

بانک ملی ایران ۱.۸۳۶.۲۶۵ میلیون ریال

بانک صنعت و معدن ایران ۱۵۵.۵۶۶ میلیون ریال

بانک سپه ۹۲۰.۷۶۹ میلیون ریال

بانک توسعه صادرات ۵۸.۷۴۵ میلیون ریال

بانک توسعه تعاون ۵۹.۵۶۴ میلیون ریال

یک حساب سرانگشتی و ساده نشان میدهد که درآمد حاصل از صرفه جویی مربوط به هشت بانک دولتی در اجرای تبصره ۲۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ بیشتر از ۵ هزار میلیارد تومان میشود که با نیمی از این مقدار آموزش و پرورش تمام یا بیشتر مطالبات فرهنگیان را میتواند پرداخت کند.

به نظر میرسد که وزارت آموزش و پرورش و دولت باید عزم خود را در اجرای قانون مصوب دولت و مجلس جزم کنند تا حداقل مقداری از مطالبات فرهنگیان از این طریق پرداخت شود.

- - , .

تابش...

ما را در سایت تابش دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: علی تابش بازدید: 159 تاريخ: سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 16:47

صفحه بندی